Uszkodzona płyta główna

Jednym z najpoważniejszych objawów uszkodzonej płyty głównej jest sytuacja, w której komputer nie chce się włączyć. Problem z uruchomieniem sprzętu może wynikać także z awarii pamięci RAM lub karty graficznej, jednak w połączeniu z innymi, typowymi objawami można założyć, że przyczyna leży właśnie po stronie płyty. W tej sytuacji konieczna będzie diagnoza laptopa u profesjonalisty, która ma dużą wiedzę, doświadczenie i specjalistyczne narzędzia potrzebne do sprawdzenia i ewentualnej naprawy bądź wymiany płyty. Zobacz jakie objawy daje uszkodzona płyta główna oraz jakie rozwiązania są w tej sytuacji dostępne.
Uszkodzona płyta główna w laptopie – objawy
Wymienione objawy mogą, lecz nie muszą być spowodowane uszkodzeniem płyty głównej. Nie należy ich jednak bagatelizować, ponieważ mogą spowodować poważniejszą awarię, która może być fatalna w skutkach – wiązać się z nieodwracalnym uszkodzeniem komputera czy utratą danych. Zgłoś się do serwisu, jeśli w Twoim laptopie:
- nie działa gniazdo USB,
- nie działa gniazdo HDMI,
- nie działa gniazdo słuchawkowe lub mikrofonowe,
- nie działa Wi-Fi,
- nie ma obrazu na ekranie,
- nie ma zasilania,
- system lub sam komputer się restartuje,
- występują paski na ekranie lub inne artefakty (śnieżenie obrazu, przekłamane kolory).
Wymiana czy naprawa płyty głównej?
Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, zarówno kwestii technicznych, jak i ekonomicznych. Należy pamiętać, że nie każda usterka płyty głównej wiąże się z naprawą laptopa przewyższającą jego wartość. Elementy, które doświadczony serwis komputerowy będzie w stanie naprawić lub wymienić w niskiej cenie, to m.in.:
- uszkodzona zintegrowana karta graficzna,
- uszkodzone gniazdo HDMI,
- uszkodzone gniazdo mikrofonu
- uszkodzone gniazdo audio,
- uszkodzone gniazdo USB,
- uszkodzone gniazdo zasilania,
- uszkodzony BIOS,
- uszkodzony mostek północny i południowy BGA.
Jeśli:
- naprawa płyty głównej proponowana przez wybrany serwis komputerowy objęta jest krótką, 3-miesięczną gwarancją lub usługa nie podlega gwarancji,
- cena znacznie przewyższa wartość nowej płyty głównej, a nawet samego komputera,
- laptop był już wcześniej kilkukrotnie naprawiany,
- płyta lub inne układy posiadają istotne wady fabryczne.
lepiej zdecydować się na wymianę części na nową lub używaną bądź wybranie innego, bardziej doświadczonego serwisu. Jeśli wybierzesz wymianę na płytę z rynku wtórnego, upewnij się, że pochodzi z bezpiecznego źródła, a jej historia jest znana, dzięki czemu ustrzeżesz się płyty z ukrytymi wadami bądź przeszłością pełną amatorskich napraw.
Płyta główna w laptopie to jedna z najistotniejszych części, dlatego jej awaria jest naprawdę kłopotliwa. Teoretycznie w większości przypadków użytkownik ma wybór, na które rozwiązanie – naprawę starej płyty, kupno nowej lub wymianę na używaną część – chce się zdecydować, jednak są od tego wyjątki. O doradztwo i przeprowadzenie procesu naprawy laptopa poproś zaufany serwis komputerowy.
Dzwoniąc pod podany wyżej numer, pisząc na powyższy adres e-mail lub klikając przycisk Wyślij akceptuję Regulamin Serwisu Naprawek i przyjmuję do wiadomości, że firma Lindeman Sp. z o.o., ul. Grudziądzka 132, 87-100 Toruń, NIP: 9562357373, REGON: 385047262, KRS: 0000818345 przetwarza moje dane osobowe zgodnie z Polityką Prywatności.